Om undervisningsmaterialet

Undervisningssitet er et tværfagligt inspirationsmateriale på tværs af naturvidenskab, humaniora og de kunstneriske fag. Det er velegnet til fag som biologi, psykologi, filosofi, dansk, samfundsfag, religion og mediefag. Materialet indeholder overordnet fire tematikker: Videnskab, eksistens, etik og kreativitet.

Opgaverne bygger på et rigt audiovisuelt materiale, der inkluderer indblik i den nyeste naturvidenskabelige forskning og interviews med filmens instruktør Max Kestner om kreative skabelsesprocesser.

Målet med opgaverne er at give videnskabelig indsigt og inspirere til dybere refleksion og kreativitet i praksis inden for emner, der spænder fra videnskabelig forskning til eksistentielle tematikker.

Materialet bygger på scener fra filmen, som udforsker komplekse videnskabelige emner og eksistentielle spørgsmål gennem samtaler med anerkendte forskere inden for bl.a. evolutionsbiologi, hjerneforskning, mikrobiologi og cellebiologi. Gennem filmen møder man bl.a. den danske evolutionsbiolog Eske Willerslev, forfatter og filosof Charles Foster, hjerneforsker Sam Wass samt mikrobiologerne Karen Lloyd og Donato Giovannelli.

 

  • Opgaverne er let tilgængelige for eleverne selv at gå til via sitet. De fleste opgaver lægger dog op til en fælles opsamling i klassen, som tænkes faciliteret af læreren.
  • Øvelserne kan tilpasses både enkeltlektioner og længere forløb.
  • Alle fire tematikker i materialet indeholder to overordnede dele. Del 1 omfatter arbejdsformer med fokus på refleksion, dialog og gruppediskussion. Del 2 er praktisk orienteret og omfatter kreative workshops og case-studies.
  • Filmen kan vises som optakt til arbejdet med opgaverne, men materialet er udviklet således, at det kan udforskes og anvendes i sine tematikker, uden at man nødvendigvis har set filmen på forhånd.

 

Materialets fire overordnede tematikker

VIDENSKAB: Velegnet til biologi og psykologi. Eleverne får indsigt i aktuel forskning og møder danske og udenlandske forskere gennem filmklip og interviews. Opgaverne lægger op til egen research og dybere forståelse i filmens videnskabelige emner.

EKSISTENS: Velegnet til filosofi og dansk. Dette tema udforsker eksistentielle spørgsmål om liv og bevidsthed. Opgaverne tager afsæt i instruktørens egen jagt i filmen efter at forstå, hvad liv er og i de samtaler, han har med forskellige forskere.

ETIK: Velegnet til dansk, samfundsfag, religion og filosofi. Dette tema udforsker de etiske og moralske dilemmaer, der præsenteres i filmen i forbindelse med historien om giraffen Marius fra Københavns Zoo. Opgaverne inspirerer til gruppearbejde og paneledebat.

KREATIVITET: Velegnet til dansk, mediefag og andre kreative fag. Dette tema udforsker hvad kreativitet er og arbejder med kreative metoder til engagerende formidling af videnskaben. Opgaverne inkluderer praktiske øvelser og workshops.