KREATIV VIDENSKABSFORMIDLING
“Du skal være sød ved dig selv”
Max Kestner
INTRODUKTION:
I dette afsnit udforskes hvad kreativitet er. I vil møde instruktør Max Kestner i videointerviews, hvor han deler sine kunstneriske metoder, og I skal afprøve jer selv i kreative processer gennem praktiske øvelser. Afsnittets del 2 består af en workshop, hvor I skal eksperimentere med, hvordan kreative metoder kan anvendes til at formidle naturvidenskabelige emner på innovative måder.
DEL 1 – DIALOG OG DISKUSSION
OPGAVE 1:
HVAD ER KREATIVITET?
- Se videoen ovenfor, hvor Max Kestner fortæller om sine tanker om kreativitet.
- Snak sammen to og to om nedenstående spørgsmål. Brug videoen med Max som inspiration til at diskutere spørgsmålene og til at finde jeres egne personlige tanker og meninger om, hvad kreativitet er.
- Lav opsamling i klassen.
Spørgsmål til diskussion:
- Hvordan vil du definere kreativitet med dine egne ord? Skriv alle de ting ned, I kommer til at tænke på.
- Hvem er den mest kreative person, du kender, og hvorfor? Diskuter hvilke egenskaber, der gør denne person kreativ i dine øjne.
- Hvad er din egen oplevelse med at være kreativ? Giv eksempler på, hvordan du selv bruger kreativitet i dit eget liv; i skolen, derhjemme, i din fritid, med dine venner.
- Mener du kreativitet er noget, man kan lære, eller er det en medfødt evne? Hvad tror du, og hvorfor?
- Hvad er værdien af kreativitet? Diskuter hvordan kreativitet kan være vigtigt og brugbart i både professionelle og personlige sammenhænge. Giv gerne eksempler.
- Hvad definerer et kreativt miljø? Snak om hvilke værdier, der skaber et kreativt miljø, fx. i en klasse. Hvilke ting kan stå i vejen for et kreativt miljø? Diskuter hvad man kan gøre for at overvinde disse udfordringer.
OPGAVE 2:
KREATIV ARBEJDSMETODE
- Se videoen nedenfor, hvor Max Kestner fortæller om sine egne erfaringer med kreativitet og kunstneriske processer og giver idéer til, hvordan man komme godt igang med en kreativ proces.
- Snak sammen to og to om nedenstående spørgsmål.
- Lav opsamling i klassen og diskuter hinandens perspektiver.
Spørgsmål til diskussion:
- Hvilke ting i interviewet med Max gjorde særligt indtryk på dig?
- Max taler om, at det kreative rum for ham består af to funktioner. Hvilke to funktioner er det, og hvad betyder de?
- Hvilke elementer er afgørende for en kreativ proces, og hvilke ting kan virke hæmmende eller ødelæggende for kreativiteten? Hvad mener Max, hvad mener I selv?
- Hvilke råd giver Max for at komme i gang med den kreative skabende proces?
OPGAVE 3:
SKRIVEØVELSE
I denne skriveøvelse skal I afprøve de metoder, som Max Kestner taler om i videoen i opgave 2. Formålet er at udforske kreativitet, intuition og spontanitet i skrivning.
- Individuel øvelse.
- Find dit emne for skriveøvelsen: Alle elever skriver ét ord på et stykke papir uden at vise det til andre. Fold papiret sammen. Læg alle ord i en bunke. Hver elev trækker nu et ord, som de skal skrive ud fra.
- Gå hurtigt igang. Når I har trukket jeres ord, skal I gå igang med at skrive med det samme, så I ikke har tid til at gå og tænke, før I begynder at skrive.
- Sæt uret. Læreren indstiller en timer til opgaven – for eksempel 20 minutter.
- Skriv – uden at stoppe. Skriv alt det ned, der falder dig ind. Alle de tanker, du får. Skriv uden at tænke på, om du staver korrekt, eller om der er mening eller sammenhæng i de ting, du skriver. Du kan selv vælge, om du vil skrive i hånden eller på computer.
- Opsamling. I kan bruge nedenstående spørgsmål til fælles diskussion i klassen. I kan også vælge at læse op fra jeres tekster.
Spørgsmål til inspiration ved opsamling i klassen:
- Hvordan oplevede du øvelsen? Hvad kunne du lide/ikke lide? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Hvad var svært ved øvelsen og den måde at skrive på?
- Fik øvelsen dig til at arbejde på en ny måde? Hvordan?
- Er der noget, du lærte eller opdagede ved øvelsen, som du tror, du kan bruge efterfølgende?
OPGAVE 4:
MAX KESTNER OM TILBLIVELSEN AF FILMEN
Hvordan bliver en historie om en giraf, der skal aflives, til en film om forskning i cellers intelligens og en jagt efter livets allerstørste eksistentielle spørgsmål?
- Se videoen nedenfor, hvor Max Kestner fortæller om sin proces omkring skabelsen af filmen.
- Find sammen to og to eller i små grupper.
- Snak sammen i gruppen om nedenstående spørgsmål. (I kan evt. fordele spørgsmålene mellem grupperne). Skriv noter, så I kan dele jeres tanker og pointer med klassen efterfølgende.
- Lav opsamling i klassen, hvor grupperne deler hovedpointerne i det, de har snakket om.
Spørgsmål til diskussion:
- Dokumentarfilmens form: Hvordan vil I karakterisere dokumentarfilmens form? Tænk over, hvordan den adskiller sig fra mere klassiske og journalistiskfortalte dokumentarfilm.
- Instruktørens rolle i filmen: Hvilken rolle spiller instruktøren selv i filmen? Hvilke problemer fortæller Max om, at han havde med filmens fortælling, og hvordan løste han de problemer ved at give sig selv en rolle i filmen? Har I idéer til, hvordan hans problemer kunne være løst på andre måder?
- Hvad er en historie?: Max snakker om, at “girafhistorien bare er en bunke materialer”, og ikke kan betragtes som en historie, før nogen begynder at fortælle den. Hvad mener han med det? Og hvornår mener I, at en historie opstår?
- Interviewmetode: I videoen fortæller Max om sin metode til at interviewe de medvirkende i filmen. Hvordan vil I karakterisere hans metode? Hvad er formålet med hans metode? Hvordan adskiller hans metode sig fra andre måder at lave interviews på?
DEL 2: WORKSHOP
Lav jeres egne kreative værker om et videnskabeligt emne
INTRODUKTION:
I denne workshop skal I udforske og afprøve, hvordan videnskabelig viden og fakta kan formidles på kunstneriske og engagerende måder. I skal arbejde kreativt med et videnskabeligt emne og ende med at skabe jeres egne værker.
Den kreative form og metode afhænger af det specifikke fag, som er ramme for workshoppen. Eksempler på kreative udtryksformer inkluderer digte, dans eller performance, tegneserier, lydinstallationer, kunstfilm, dokumentarfilm, animation, fotografi, maleri eller andre forskellige billedkunstneriske udtryk.
Til slut vil I holde en premiere i klassen eller lave en udstilling på skolen, hvor værkerne vises og er tilgængelige for hele skolen.
Til læreren: Workshoppen og dens grundlæggende formål om at skabe kreativ og engagerende videnskabsformidling kan benyttes i forskellige kreative fag som film- og mediefag, drama, musik og billedkunst. Den specifikke faglærer definerer det kunstfaglige medie, som eleverne skal arbejde med. Der kan også arbejdes tværfagligt med opgaven. Eleverne kan arbejde med lyd- og musiske fortolkninger, filmiske udtryk, scenekunstneriske udtryk eller billedkunstneriske former.
Idé til tværfagligt samarbejde: I kan samarbejde med en naturvidenskabelig faglærer for at få et aktuelt videnskabeligt emne at arbejde med, som eleverne i forvejen arbejder med i det naturvidenskabelige fag. Det gør ikke noget, at flere grupper arbejder med samme emne. Tværtimod, det kan være interessant at se, hvordan samme emne kan formidles og kommunikeres på forskellige måder.
Inspirationsmateriale til eleverne: I kan bruge videoerne med Max Kestner fra Del 1 som inspiration til at komme igang med jeres projekt. I videoen deler han sine egne kreative arbejdsmetoder og giver råd til, hvordan man kan komme igang med en kreativ proces.
OPTAKT TIL WORKSHOP
Som optakt til den kreative workshop kan I arbejde med følgende spørgsmål, der lægger op til refleksion og dialog omkring faktabasserede vs. kunstneriske formidlingsformer. Det kan være gruppearbejde eller/og som fælles diskussion i klassen:
Forhold jer til følgende spørgsmål:
- Hvordan vil I beskrive, hvad videnskabsformidling er? Find konkrete eksempler.
- Hvordan vil I karakterisere kunstneriske formidlingsformer? Giv konkrete eksempler.
- Hvordan vil I beskrive forskellen på det sprog forskere normalt kommunikerer med, og det sprog kunsten bruger?
- Hvad forstår I ved “kreativ videnskabsformidling”? Kan I komme på nogle konkrete eksempler?
- Hvordan kan kunstneriske udtryk og kreative metoder være gavnlig på tværs af fag? Fx. indenfor forskning, teknologisk innovation, klima- og biodiversitetskrisen, samfundsmæssige problemstillinger, bæredygtighedsudfordringen m.m
- Hvad kunne formålene være med at formidle videnskab på kunstneriske og kreative måder? Snak om, hvorvidt I mener, at kunstneriske udtryk kan være med til at gøre videnskaben mere engagerende for publikum. Diskuter, hvorvidt kunsten kan hjælpe med at formidle komplekse videnskabelige emner på mere let tilgængelige måder.
FORBEREDELSE:
- Solo eller i grupper: Arbejdet kan foregå individuelt eller i små grupper, afhængigt af lærerens beslutning.
- Find videnskabeligt emne: Find eller få tildelt jeres videnskabelige emne. Det kan være et forskningsresultat, en videnskabelig undersøgelse, et laboratorieeksperiment eller et videnskabeligt fænomen, som I vil forsøge at formidle på en kreativ måde. Emnerne kan variere fra fysik (f.eks. Newtons love eller sorte huller), biologi (f.eks. fotosyntese, planters respons på deres omgivelser eller DNA-koder), klimavidenskab (f.eks. forsuring eller iltsvind i havene) eller andre naturvidenskabelige områder.
- Research og fokuser dit emne: Undersøg dit videnskabelige emne eller fænomen grundigt. Find essensen af det, du vil fokusere på at formidle.
- Valg af kunstnerisk udtryk og forberedelse: Vælg den kunstneriske udtryksform, du/I vil arbejde med. Find materialer, udstyr eller nødvendige redskaber, der skal til for at du kan komme i gang med at skabe dit værk.
PRODUKTION:
- Udvikling: Gå igang med at kreere så hurtigt som muligt. Sid ikke og tænk for længe, men gå direkte i gang, hvad enten det er med lydoptager, instrumenter, kamera eller pensler. Lav hurtigt forskellige tests og eksperimenter, hvor du intuitivt går i gang, før du tænker for meget over din metode. Brug videoen med Max som inspiration.
- Produktion: Skab dit værk. Fra udviklingsfasen er du allerede godt i gang med at skabe dit værk. Gennemse eller gennemlyt dit første materiale, du har lavet, og beslut hvad du vil fokusere på i den videre proces. Hvad virkede, og hvad virkede ikke? Reflekter over, hvad du kan gøre for at forfine eller skærpe dit valgte udtryk.
PRÆSENTATION:
Vis jeres værker og snak om dem i klassen. I kan lade jer inspirere af følgende spørgsmål:
- Hvordan synes I, værket lykkedes med at formidle emnet?
- Prøv at sætte ord på den oplevelse og følelse, I havde, da I oplevede værket. Hvordan var balancen mellem at tænke, føle og sanse? Var der en oplevelse, der var mere fremtrædende end en anden?
- Hvordan vil I beskrive effekten af den valgte kunstneriske metode for formidlingen af det videnskabelige emne?
- Hvad får I ud af oplevelsen, som I tror ikke ville være blevet formidlet, hvis det var blevet fortalt i en videnskabelig artikel eller som et nyhedsindslag på tv?
- Tal om, hvordan kreativ formidling kan hjælpe med at gøre videnskab mere tilgængelig og interessant for et bredere publikum.