EKSISTENS

Hvad er liv?

INTRODUKTION:
I filmen er instruktør Max Kestner på jagt efter at forstå, hvad liv er, og hvad formålet med vores eksistens er. I dette afsnit udforskes fundamentale spørgsmål, som naturvidenskaben kæmper med at besvare: Hvornår begynder og ender livet? Hvad definerer liv, og hvordan opstår bevidsthed? Har dyr og planter også en form for bevidsthed?

Filmen rejser flere spørgsmål end svar og udfordrer vores forståelse af, hvad vi ved og ikke ved om vores egen eksistens. Opgaverne i dette afsnit lægger op til refleksion over disse komplekse og eksistentielle spørgsmål og arbejder med, hvordan vi kan udforske spørgsmålene uden nødvendigvis at finde svar. Del 2 i afsnittet rummer en workshop, hvor I går mere i dybden med spørgsmålet om, hvad bevidsthed er.

DEL 1: DIALOG OG DISKUSSION

OPGAVE 1:

STIL SPØRGSMÅL, HVOR VIDENSKABEN KOMMER TIL KORT

OPGAVE 2:

 ER LIVET RENT TILFÆLDE ELLER ER DER EN MENING ?

OPGAVE 3:

ER DØDEN DET MODSATTE AF LIVET?

DEL 2: WORKSHOP

Hvad er bevidsthed?

INTRODUKTION:

I Max Kestners søgen efter at forstå essensen af liv og eksistens i klodens levende væsener, snakker han med mange forskellige mennesker, der alle reflekterer over emnet bevidsthed på forskellige måder. I workshoppen skal I udforske og diskutere disse refleksioner samt relatere dem til jeres egne tanker om emnet.

OPTAKT TIL WORKSHOP:

  • Del klassen op i seks grupper.
  • Find materialer: Papir, saks og tusser.
  • Fordel filmklippene nedenfor på de seks grupper. Hver gruppe skal arbejde med ét klip. Klippene viser  forskellige personer, der på hver sin måde reflekterer over, hvad bevidsthed er, og hvordan den opstår.

SE FILMKLIP:

  • Gennemse klip. I gruppen skal I se jeres klip grundigt igennem sammen. Gerne et par gange.
  • Tag gerne noter undervejs, mens I ser klippene.

DISKUSSION:

Diskuter i gruppen, hvad personen i klippet siger og mener.
Hvordan forklarer eller reflekterer jeres person omkring emnet bevidsthed? Hvilke ting er vedkommende sikre på, hvad er vedkommende usikker på? Hvilke nye dukker op? Lad jer inspirere af nedenstående spørgsmål:

 

  • Hvad mener forskeren om, hvad bevidsthed er, og hvordan den opstår? Og hvad ved han/hun ikke.
  • Hvorfor kommer videnskaben til kort, når det handler om at forstå og bevise, hvad bevidsthed er?
  • Er bevidsthed unikt for mennesker, eller findes den også hos andre levende væsner? Hvad tror forskerne, hvad tror I?
  • Hvilke videnskabelige metoder bruges til at studere bevidsthed hos forskellige arter?
  • Hvordan vil I forklare, hvad bevidsthed er med jeres egne ord ?

SAML NOTER:

  • Hver gruppe vælger én pointe, som I vil dele med resten af klassen, og som kan lægge op til diskussion i klassen. Det kan være ét spørgsmål, som inspirerede jer, eller det kan være en opdagelse eller erkendelse fra forskeren, eller en tanke fra en af jer i gruppen.
  • Skriv jeres pointe ned på et stykke papir, som kan hænges op i klassen.

PRÆSENTATION:

  • Hver gruppe laver en kort præsentation: fortæl kort om jeres persons perspektiver på emnet, og hvad I har diskuteret i gruppen. Vis evt. klippet for resten af klassen.
  • Fortæl om den pointe, som I har valgt som optakt til diskussion.

FÆLLES DISKUSION:

  • Diskuter i klassen de forskellige pointer, som grupperne har fundet frem til.