EKSISTENS
Hvad er liv?
INTRODUKTION:
I filmen er instruktør Max Kestner på jagt efter at forstå, hvad liv er, og hvad formålet med vores eksistens er. I dette afsnit udforskes fundamentale spørgsmål, som naturvidenskaben kæmper med at besvare: Hvornår begynder og ender livet? Hvad definerer liv, og hvordan opstår bevidsthed? Har dyr og planter også en form for bevidsthed?
Filmen rejser flere spørgsmål end svar og udfordrer vores forståelse af, hvad vi ved og ikke ved om vores egen eksistens. Opgaverne i dette afsnit lægger op til refleksion over disse komplekse og eksistentielle spørgsmål og arbejder med, hvordan vi kan udforske spørgsmålene uden nødvendigvis at finde svar. Del 2 i afsnittet rummer en workshop, hvor I går mere i dybden med spørgsmålet om, hvad bevidsthed er.
DEL 1: DIALOG OG DISKUSSION
OPGAVE 1:
STIL SPØRGSMÅL, HVOR VIDENSKABEN KOMMER TIL KORT
I klippet nedenfor høres en voice over med Max Kestner, hvor han stiller spørgsmål til evolutionsbiolog Eske Willerslev. Eske svarer på Max’ spørgsmål ved at stille endnu flere spørgsmål.
- Inden du ser uddraget fra filmen nedenfor, skal du først give dig selv fem minutter til at tænke over spørgsmålet: Hvad er liv? Snak derefter et par minutter sammen med din sidekammerat om spørgsmålet.
- Se videoen nedenfor.
- Individuel øvelse: Skriv alle de spørgsmål ned, som du kan komme i tanke om efter at have hørt Max’ og Eskes spørgsmål om liv og eksistens. Når du skriver spørgsmål ned, skal du ikke tænke over, om der findes et svar. Vær åben for at formulere så mange spørgsmål som muligt. Din lærer vil sætte en timer til 5 minutter til opgaven.
- Efter de fem minutter: Snak sammen med din sidekammerat og vis hinanden de spørgsmål I har skrevet ned.
Spørgsmål til inspiration ved opsamling i klassen:
- Hvordan var det at fokusere på at finde spørgsmål?
- Hvad er værdien af at stille spørgsmål fremfor svar?
- Hvilken betydning har det, at vi som samfund og individer stiller spørgsmål?
- Hvordan kan filosofiske spørgsmål om liv og død berige vores forståelse, selvom der ikke nødvendigvis finde klare svar?
OPGAVE 2:
ER LIVET RENT TILFÆLDE ELLER ER DER EN MENING ?
- Find sammen to og to.
- Se de tre uddrag fra filmen nedenfor. Hvert klip præsenterer tre forskellige perspektiver på Max’ spørgsmål om livets udvikling og mening: Er livet et tilfælde, eller er der tale om en større mening med livet på Jorden?
- Diskuter de tre personers forskellige synspunkter. I kan lade jer inspirere af spørgsmålene nedenfor.
- Opsamling i klassen. Diskuter i fælleskab i klassen de perspektiver, indsigter, refleksioner og spørgsmål I har snakket om i grupperne.
Spørgsmål til inspiration:
- Hvad mener de tre personer? Beskriv deres synspunkter og hvordan de adskiller sig fra hinanden.
- Max udtrykker tanken om, at levende væsner kan have en fantasi, der driver deres evolutionære udvikling. Hvad mener han med det? Hvad mener forskeren i den ene video om det? Hvad mener I selv?
- Den ene forsker udtrykker forskellen mellem at søge meningen med sin egen eksistens og meningen med livets eksistens. Hvori ligger forskellen? Og hvorfor er forskellen væsentlig?
- Hvis livet ikke er baseret på tilfældig mutation og selektion, som evolutionsteorien foreslår, hvad kan så være den drivende kraft? Hvad mener personerne i klippene? Hvad tænker I selv?
- Ville det gøre en forskel, hvis der var en mening med livet/ikke var en mening med livet?
OPGAVE 3:
ER DØDEN DET MODSATTE AF LIVET?
- Find sammen to og to eller i små grupper.
- Se uddraget fra filmen nedenfor. Klippet viser et uddrag fra filmen, hvor forskeren Vaibhav Pai sender et svar til Max Kestner på hans spørgsmål om “om det modsatte af liv er ensomhed og ikke død”.
- Snak sammen om Max’ spørgsmål i klippet og forskerens svar. I kan lade jer inspirere af spørgsmålene under filmklippet.
- Opsamling i klassen: Del og diskuter i fællesskab de forskellige perspektiver, indsigter og spørgsmål, I har udforsket i grupperne.
Spørgsmål til inspiration:
- Hvad ville I selv svare på Max’ spørgsmål?
- Beskriv med jeres egne ord, hvad forskeren mener i det svar, han giver til Max.
- Hvad mener I selv, om det svar forskeren giver? Tror I det samme eller ikke, og hvorfor / hvorfor ikke?
- Hvad tror I, der sker, når livet slutter? Er der noget, der fortsætter efter livet?
DEL 2: WORKSHOP
Hvad er bevidsthed?
INTRODUKTION:
I Max Kestners søgen efter at forstå essensen af liv og eksistens i klodens levende væsener, snakker han med mange forskellige mennesker, der alle reflekterer over emnet bevidsthed på forskellige måder. I workshoppen skal I udforske og diskutere disse refleksioner samt relatere dem til jeres egne tanker om emnet.
OPTAKT TIL WORKSHOP:
- Del klassen op i seks grupper.
- Find materialer: Papir, saks og tusser.
- Fordel filmklippene nedenfor på de seks grupper. Hver gruppe skal arbejde med ét klip. Klippene viser forskellige personer, der på hver sin måde reflekterer over, hvad bevidsthed er, og hvordan den opstår.
SE FILMKLIP:
- Gennemse klip. I gruppen skal I se jeres klip grundigt igennem sammen. Gerne et par gange.
- Tag gerne noter undervejs, mens I ser klippene.
DISKUSSION:
Diskuter i gruppen, hvad personen i klippet siger og mener.
Hvordan forklarer eller reflekterer jeres person omkring emnet bevidsthed? Hvilke ting er vedkommende sikre på, hvad er vedkommende usikker på? Hvilke nye dukker op? Lad jer inspirere af nedenstående spørgsmål:
- Hvad mener forskeren om, hvad bevidsthed er, og hvordan den opstår? Og hvad ved han/hun ikke.
- Hvorfor kommer videnskaben til kort, når det handler om at forstå og bevise, hvad bevidsthed er?
- Er bevidsthed unikt for mennesker, eller findes den også hos andre levende væsner? Hvad tror forskerne, hvad tror I?
- Hvilke videnskabelige metoder bruges til at studere bevidsthed hos forskellige arter?
- Hvordan vil I forklare, hvad bevidsthed er med jeres egne ord ?
SAML NOTER:
- Hver gruppe vælger én pointe, som I vil dele med resten af klassen, og som kan lægge op til diskussion i klassen. Det kan være ét spørgsmål, som inspirerede jer, eller det kan være en opdagelse eller erkendelse fra forskeren, eller en tanke fra en af jer i gruppen.
- Skriv jeres pointe ned på et stykke papir, som kan hænges op i klassen.
PRÆSENTATION:
- Hver gruppe laver en kort præsentation: fortæl kort om jeres persons perspektiver på emnet, og hvad I har diskuteret i gruppen. Vis evt. klippet for resten af klassen.
- Fortæl om den pointe, som I har valgt som optakt til diskussion.
FÆLLES DISKUSION:
- Diskuter i klassen de forskellige pointer, som grupperne har fundet frem til.